Blog de la Biblioteca de Matemàtiques

Blog de la Biblioteca de Matemàtiques de la Universitat de Barcelona

SIMBa: El problema 16 de Hilbert

Dijous 24 de maig se celebrarà una nova sessió del Seminari Informal de Matemàtiques de Barcelona (SIMBa).

Speaker: Chara Pantazi
UniversitatDepartament de Matemàtica Aplicada I, Universitat Politècnica de Catalunya

Data: dijous 24 de maig de 2012
Hora: 17:45, cafè i galetes; 18:00, inici

Lloc: Aula IMUB (al terrat), Facultat de Matemàtiquesde la Universitat de Barcelona.

Títol: El problema 16 de Hilbert
Resum: Topològicament, les solucions d’un sistema diferencial són punts, circumferències o rectes. O sigui, són punts d’equilibri, òrbites periòdiques o la resta de les òrbites. Quan una òrbita periòdica és aïllada al conjunt de totes les òrbites periòdiques del sistema aquesta s’anomena cicle límit.La noció del cicle límit apareix als estudis dels sistemes diferencials al pla realitzats per Poincaré entre els anys 1.880 i 1.890. El 1.990 Hilbert va publicar la seva famosa llista de problemes per ser resolts durant el segle XX. Un d’aquests problemes que avui dia encara no s’ha resolt és el problema 16 de Hilbert, sobre cicles límits de sistemes diferencials polinomials al pla.L’existència, la no existència, la unicitat i altres propietats dels cicles límits han sigut intensament estudiades pels matemàtics i els físics, i més recentment, també pels químics, biòlegs i economistes, entre altres. Durant el segle XX i també al segle actual, la investigació sobre els cicles límits ha estat un dels grans objectius de la teoria qualitativa dels sistemes diferencials. En aquesta conferència divulgativa farem un històric i parlarem de l’estat actual del problema 16 de Hilbert en general, i també presentarem la seva versió restringida als sistemes de Liénard.

Si voleu rebre informació dels propers seminaris us podeu subscriure a la llista de correu. Si voleu contactar amb els responsables podeu escriure un missatge a simba(at)imub(dot)ub(dot)es

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Canvia )

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Canvia )

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Canvia )

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Canvia )

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 203 other followers