Blog de la Biblioteca de Matemàtiques

Blog de la Biblioteca de Matemàtiques de la Universitat de Barcelona

Activitats d’estiu: Els Juliols de la UB 2012

La Universitat de Barcelona (UB) presenta, com cada any, la programació dels cursos d’estiu.

Els Juliols de la UB són cursos de 20 i 30 hores de durada distribuïdes, al llarg d’una setmana, en torn de matí o de tarda. Bona part dels cursos es duen a terme a l’Edifici Històric de la Universitat de Barcelona, encara que també n’hi ha a altres llocs de la ciutat de Barcelona i en altres municipis.

Són cursos oberts a tothom, no es demana cap requisit especial per participar-hi, més enllà de la curiositat i les ganes d’aprendre.

Enguany els cursos s’impartiran del 2 al 20 de juliol.

Pel que fa a les matemàtiques, enguany s’ha programat el curs Viatge matemàtic al cel, coordinat per Antoni Benseny Ardiaca, professor titular del Departament de  Matemàtica Aplicada i Anàlisi de la Universitat de Barcelona.

Contingut

Juntament amb la tecnologia, les matemàtiques són un element clau per poder fer efectius els viatges celestes en missions espacials. Les missions espacials de la sonda Cassini en viatge cap a Saturn i del transbordador a l’Estació Espacial Internacional en són dos exemples destacats. Aquest curs té per objectiu estudiar aquest vessant de les matemàtiques, i ho farà primer a partir de la descripció dels diversos models sobre el moviment dels cossos celestes fins arribar als models matemàtics de Kepler i de Newton. Atenent aquests models, s’estudiaran i es simularan les òrbites bàsiques des dels punts de vista analític, geomètric i numèric, i es durà a terme una exposició històrica d’aquestes missions. També es destacaran diversos aspectes de l’aplicació de les matemàtiques de la mecànica celeste i dels sistemes dinàmics, i s’oferirà una visió crítica del tractament que han rebut els viatges espacials en la literatura i la cinematografia.

Més informació:

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Canvia )

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Canvia )

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Canvia )

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Canvia )

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 203 other followers