Tota la producció científica del MIT en accés obert

logo_mitEl Massachusetts Institut of Technology (MIT) ha anunciat que posarà a disposició de tothom, gratuïtament i en accés obert, la producció científica que genera. En una reunió celebrada el 18 de març, tot el professorat, unànimement, va donar suport a la proposta. Els autors que ho autoritzin permetran que els seus treballs s’integrin a Dspace, un repositori institucional de codi obert, desenvolupat conjuntament per les biblioteques del MIT i Hewlett Packard.

És la primera vegada que una universitat nord-americana adopta en ple una decisió similar. Hi havia hagut iniciatives prèvies en la mateixa línia a les universitats d’Stanford i Harvard, però quedaven restringides a determinats departaments.

Aquesta iniciativa, a banda de representar una passa endavant quant a l’accés lliure al coneixement, té també l’objectiu de ressituar les relacions entre els investigadors i les grans editorials científiques. Segons Hal Abelson, professor del Departament d’Enginyeria Elèctrica i Ciències de la Computació, en el model tradicional de publicació científica l’autor individual està sotmès a un contracte amb l’editor en virtut del qual li cedeix tots o molts dels drets de l’obra. A partir d’aquest acord la facultat en ple es converteix en un nou interlocutor amb molta més capacitat de negociació que l’individu sol.

Dspace, repositori del MIT

Font: El blog de Adolfo Plasencia

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )