Pierre Cartier: el gran èxit de Bourbaki és haver fet una enciclopèdia

El mayor motivo de orgullo de un matemático destacado es cuando su nombre se olvida y su descubrimiento pasa a ser parte del conocimiento común.

El diari argentí Página 12 publicava el 2 de juny passat una entrevista de Leonardo Moledo a Pierre Cartier, membre del cèlebre grup Bourbaki:

Amb el nom de Nicolas Bourbaki es coneix el matemàtic inexistent més cèlebre de tots els temps, autor d’una obra monumental, iniciada la dècada dels anys 30 i que ha tingut continuïtat fins els nostres dies. El seu impacte en les matemàtiques contemporànies ha estat enorme i des dels anys 50 es considera que la seva exigència de rigor ha estat universalment acceptada.

El grup es va fundar a principis dels anys 30 i l’integraven una colla de joves matemàtics, tots ells exalumnes de l’École Normale Superieur de París. Insatisfets amb la situació de les matemàtiques franceses, i veient que la vida científica estava dominada per dos o tres grups d’acadèmics més amoïnats per conservar la seva posició que no per fer avançar la recerca, van començar a trobar-se regularment amb la voluntat de recuperar el nivell d’exigència de la recerca matemàtica a França.

El primer objectiu va ser redactar conjuntament un tractat d’anàlisi matemàtica que substituís per a les seves classes el Cours d’analyse mathématique d’Edouard Goursat, que no satisfeia cap dels integrants. El nucli fundador l’integraven Henri Cartan, Claude Chevalley, Jean Delsarte, Jean Dieudonné i André Weil, però amb el temps els seus membres s’anaven renovant perquè superats els 50 anys havien d’abandonar el grup.

Més informació Sobre Pierre Cartier:

Més informació sobre Bourbaki:

Font: Matematicalia