La Facultat de Belles Arts de la UB exposa la seva col·lecció d’obres per reflexionar sobre el quadrat

Els companys de Notícies UB es fan ressò d’una exposició a la Facultat de Belles Arts sobre el quadrat. Pel seu interès geomètric i artístic, la reproduïm íntegrament.

'Estructura', de Mercè Compte

El dijous 9 de juny, a les 19 h, s’inaugura a la sala d’exposicions de la Facultat de Belles Arts de la UB (Pau Gargallo, 4) l’exposició «A quadres», una reflexió sobre el paper que ha tingut en la història de l’art una de les figures geomètriques més simples, el quadrat. Assistiran a la inauguració el degà de la Facultat de Belles Arts, Salvador García; el videdegà de Cultura i Estudiants de Belles Arts, Josep Montoya; el comissari de l’exposició, Juan Antonio Olañeta i els artistes Antoni Pedrola, Jaume Muxart i Mercè Compte. L’exposició es podrà visitar fins al 22 de juny, d’11 a 14 h i de 16 a 19.30 h. L’entrada és lliure.

La mostra aplega obres d’artistes amb una llarga trajectòria, com ara Jaume Muxart o Antoni Pedrola, i d’altres de més joves, com ara Mercè Compte o Alex Bauzà. Totes les peces que s’exposen les ha adquirit la Facultat de Belles Arts perquè formin part de la seva col·lecció, que aplega obres des dels anys 40 fins a l’actualitat. Els organitzadors són estudiants del màster d’Estudis Avançats en Història de l’Art de la UB. El comissariat és a càrrec de Teresa M. Sala, professora d’Història de l’Art de la UB, i de Juan Antonio Olañeta, estudiant del màster.

Al llarg dels segles, en les manifestacions artístiques l’home ha utilitzat de manera constant i reiterada determinades formes geomètriques regulars bàsiques com ara el cercle, el triangle o el quadrat. L’ús que se n’ha fet i el sentit que se’ls ha donat ha variat amb el pas de les èpoques i de les concepcions estètiques, religioses i filosòfiques de cada moment.

Aquesta exposició parteix d’un conjunt d’obres elaborades al segle xx i començament del xxi pertanyents a la col·lecció de la Facultat de Belles Arts de la UB. La selecció que se n’ha fet proposa una reflexió entorn de la utilització en la història de l’art del quadrat, una forma geomètrica regular que, com que és molt senzilla i habitual, passa pràcticament desapercebuda.

Les obres exposades ofereixen la visió del paper del quadrat en l’art contemporani, i són l’excusa per aprofundir en l’ús que, al llarg de la història de l’art, s’ha fet del quadrat, ja sigui com a motiu artístic en si mateix, com a element que estructura i delimita l’obra o com a eina per aconseguir efectes plàstics.

El discurs s’articula en sis espais expositius: El quadrat, l’art i l’home; Motiu, forma i fons; Moviments artístics; En tres dimensions; Espais, i Creativitat al quadrat.

Artistes destacats

Jaume Muxart (Martorell, 1922). Des de finals dels anys 40 ha participat en nombroses exposicions en què ha donat a conèixer la seva obra, d’un fort caràcter expressionista. El 1947 va participar en la seva primera exposició, a la Sala Pictòrica de Barcelona, amb Sixte Blasco, Alexandre Siches i Marc Aleu. Un any més tard va ser a l’Exposició Nacional de Belles Arts de Madrid i va viatjar a París becat per l’Escola Superior de Belles Arts. El 1955, amb Antoni Tàpies, Joan Josep Tharrats, Modest Cuixart i Josep Guinovart, entre d’altres, va constituir el Grup Taüll.

Antoni Pedrola (la Secuita, 1929). És catedràtic de Procediments Pictòrics de la Facultat de Belles Arts. Ha estat distingit amb diversos premis, com ara el Targa Maestri Contemporanei de l’Accademia Severiade de Milà. Ha elaborat pintures murals a la Pobla de Mafumet i a Castellar de N’Hug. Com a resultat de les seves experiències docents i professionals ha publicat Materials, procediments i tècniques pictòriques.

Mercè Compte (Barcelona, 1971). És artista i dinamitzadora cultural. La seva obra planteja formes de possessió de l’espai buit i una certa ambigüitat entre l’ordre i el caos. Això, unit a la utilització de materials industrials com ara la xarxa, fa que es pugui vincular indirectament amb Eva Hesse, de l’anomenat postminimalisme excèntric.

Àlex Bauzà i Bardelli (Barcelona, 1976). Va acabar la carrera de Belles Arts el 1998 i, tot i que ha continuat dibuixant, va abandonar la pràctica pictòrica poc després. El juliol passat va presentar la tesi Documentar i classificar: per a una teoria de l’arxiu en l’art contemporani. La seva pintura és fruit de múltiples inquietuds, especialment la juxtaposició cromàtica. L’obra que es presenta a l’exposició segueix la línia de l’abstracció postpictòrica.

Podeu ampliar la informació de l’exposició a l’enllaç següent: http://expoacuadros.wordpress.com/.

Font: Notícies UB