L’àbac xinès i l’aprenentatge de les matemàtiques

Fotografia de Dave Fischer, sota llicència CC BY-SA 3.0

L’edició de dilluns 10 d’octubre del diari El País, publicava un interessant article sobre la integració al CEIP Miguel Hernández (Badalona) d’alumnes de fins a 15 nacionalitats diferents; sobre els esforços de l’equip educatiu a l’hora d’adaptar els currículums i enriquir-los amb continguts propis dels països de procedència dels seus alumnes. Amb una realitat diversa —el 96% d’alumnes són d’origen immigrant—, el centre educatiu aposta, no només per facilitar la integració sinó per incorporar elements de les cultures de procedència.

En aquest context, i en haver observat que els alumnes d’origen xinès —un 17% del total— tenen una habilitat especial en càlcul i raonament matemàtic, que els ha permès situar-se 8 punts per sobre de la mitjana en les proves finals realitzades a sisè, el CEIP s’ha agermanat amb l’Escola Experimental de Qintiang per, entre altres coses, aprofundir en les tècniques i materials que utilitzen amb tan bons resultats. Entre els materials esmentats hi tindria un paper rellevant el suanpan (l’àbac xinès) i la manera com l’utilitzen els alumnes a l’hora de fer operacions.