Joan Elias: «Quin país pot invertir tants recursos en els seus joves perquè després se n’aprofitin altres?»

Joan EliasEl passat 27 de març, el diari El País publicava un article de Joan Elias, catedràtic d’Àlgebra de la Universitat de Barcelona, sobre les retallades en recerca previstes als pressupostos generals de l’Estat, que malauradament ja s’han confirmat.

¿Probaremos con la ignorancia? fa un al·legat en favor de la recerca i l’educació, incidint en la necessitat d’incrementar els esforços justament en períodes de crisi econòmica. En què podem competir —es pregunta— si no és en els béns d’alt valor afegit que produeix la recerca puntera i l’alta especialització?

Elias considera que l’aprovació l’any passat de la Llei de la Ciència, la Tecnologia i la Innovació (LCTI), que preveu la creació de l’Agència Estatal d’Investigació, és un pas en la bona direcció, sobretot si pren com a model l’European Research Council (ERC), creat per la Comissió Europea 5 anys abans.

En 1970, Derek Curtis Bok fue nombrado rector de la prestigiosa universidad de Harvard y fue el autor de la famosa frase “Si creen que la educación, y nosotros añadimos investigación, es cara, prueben con la ignorancia”. Si nuestro país prueba con la ignorancia la jugada nos saldrá muy cara.