Eclipse Calculator: una aplicació de simulació d’eclipsis per a mòbils, desenvolupada a la UB

Eclipse CalculatorQuins eclipsis seran visibles des del lloc on visc? Com es veuran? Durant quanta estona? Aquestes són algunes de les qüestions a què permet respondre la nova aplicació Eclipse Calculator, dissenyada per a mòbils Android per l’investigador de la UB Eduard Masana.

Es tracta d’una nova eina per als amants de l’astronomia, que ofereix informació sobre qualsevol eclipsi o trànsit planetari entre els anys 1900 i 2100. L’aplicació, que és pública i gratuïta, es pot descarregar des del web de Google Play. Inicialment s’ha desenvolupat en català, castellà i anglès (l’aplicació adopta automàticament l’idioma de configuració del mòbil), però està previst traduir-la a altres llengües.

«Esperem promoure l’interès per l’observació del cel en general i per aquest tipus de fenòmens astronòmics en particular», apunta Eduard Masana, investigador de l’Institut de Ciències del Cosmos de la UB, membre del Departament d’Astronomia i Meteorologia i també de l’Institut d’Estudis Espacials de Catalunya, centres ubicats al campus d’excel·lència internacional BKC.

Entre d’altres, el programa permet obtenir les dades generals del fenomen, incloent-hi mapes globals de visibilitat, així com les característiques locals a qualsevol lloc del món: inici del fenomen, durada, altitud del Sol o de la Lluna sobre l’horitzó, etc. També permet fer simulacions dels eclipsis des del punt d’observació.

Eclipse Calculator ha tingut el suport econòmic de la Generalitat de Catalunya en el marc dels Ajuts per al finançament d’actuacions en l’àmbit de la divulgació científica (ACDC 2012).

Font: Notícies de la UB