SIMBa: Sympletic Methods for Long-Term Integration of the Solar System

El proper dilluns, 22 d’abril, se celebrarà una nova sessió del Seminari Informal de Matemàtiques de Barcelona (SIMBa).

Speaker: Ariadna Farrés Basiana
Universitat: Institut de Mathématiques de Bourgogne

Data: dilluns 22 d’abril de 2013
Hora: 12:15, cofee-break; 12:30, inici
Lloc: Aula IMUB (al terrat), Facultat de Matemàtiques de la Universitat de Barcelona.

Títol: Sympletic Methods for Long-Term Integration of the Solar System.
Resum: In this talk we will show how to develop numerical integration\linebreak schemes for high accuracy long-term integration of the Solar System.
To model the Solar System dynamics we use the N-Body problem as a ‘toy model’. We will show that for the planetary case, using an appropriate set of coordinates, the equations of motion are written as an integrable part, H_A, that corresponds to the Keplerian motion of each planet around the Sun and a small perturbation, H_B, given by the interaction of the planets between each other. The integration of the system is done using a class of splitting symplectic methods that take into account the structure of this Hamiltonian system (H = H_A + \epsilon H_B).
We will review different classes of splitting symplectic schemes that we find in the literature and some of the new families of methods that we have developed. We will discuss the most interesting properties of each scheme and compare their performance. Finally we will discuss which are the best options.

Si voleu rebre informació dels propers seminaris us podeu subscriure a la llista de correu. Si voleu contactar amb els responsables podeu escriure un missatge a simba(at)imub(dot)ub(dot)es