Desena Jornada d’Ensenyament de les Matemàtiques

Desena Jornada d'Ensenyament de les MatemàtiquesEl proper dissabte 28 de setembre, se celebrarà a la seu de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC), la Desena Jornada d’Ensenyament de les Matemàtiques, que enguany té com a tema L’Alfabetització estadística. Quin paper hi juguem els ensenyants?

La jornada, organitzada conjuntament per la Federació d’Entitats per a l’Ensenyament de les Matemàtiques de Catalunya (FEEMCAT), la Societat Catalana de Matemàtiques (SCM), la Societat Balear de Matemàtiques (SBM XEIX) i la Societat d’Educació Matemàtica de la Comunitat Valenciana Al-Khwarizmi (SEMCV Al-Khwarizmi), es podrà seguir en directe a través de la Videoteca de l’IEC i per Twitter amb el hashtag #10JEM.

En l’Any Internacional de l’Estadística, volem sumar-nos a aquest esdeveniment dedicant la Jornada a l’Alfabetització Estadística. Avui en dia és difícil trobar alguna situació de la vida quotidiana on no apareguin nombres i estadístiques ja sigui de forma implícita o explícita, sobretot als mitjans de comunicació que diàriament informen de resultats d’enquestes o d’anàlisis basats en mètodes estadístics. Paradoxalment, molt poca gent és capaç de comprendre i avaluar críticament aquestes informacions. Fem nostres les paraules d’en Mogens Niss: “La democràcia és una broma si els ciutadans són analfabets en matemàtiques. La política no són paraules, són números i, al final, només es pot jutjar amb els nombres. El ciutadà que no entén els números dels pressupostos públics és víctima de la xerrameca dels polítics”. Amb l’alfabetització estadística es pretén evitar aquesta situació.

Programa (provisional):

• 09.45 a 10.00. Obertura i presentació de la Jornada
  • 10.00 a 11.30. Taula rodona: «L’Alfabetització Estadística, quin paper ha de jugar des d’infantil a la universitat?»

Moderadora: Lupe Gómez Melis (Societat Catalana d’Estadística. Estadística i IO. UPC)
Ponents: Mercè Farré Cervellò (Departament de Matemàtiques. UAB), Montserrat Guillén Estany (Departament d’Econometria. UB), Francisco Montes Suay (Fac. CC Matemàtiques. Estadística i IO. UV) i Frederic Udina i Abellò (IDESCAT. Departament d’Economia i Empresa. UPF)

• 11.30 a 12.00. Pausa cafè
  • 12.00 a 12.45. Debat
  • 12.45 a 13.00. Convocatòriadel Premi Maria Antònia Canals
  • 13.00 a 13.30. «Dotze tasses de tè». Presenta Francesc Rossellò Llompart
  • 13:30 a 14:00. Visita exposicions
  • 14.00 a 16.00. Dinar
  • 16.00 a 17.00. Sessions paral·leles:
    • David Obrador Sala (IES La Sedeta, Barcelona) «Estadística i eines TIC»
    • Xavier Fernández Berges i Dolors Rubirola Sitjas (Escola l’Estació. St. Feliu de Guíxols) «La persona típica de la nostra escola »
  • 17.00 a 18.00. Sessions paral·leles:
    • Grup MatGI (Professors de secundària de Girona) «Tema 13: probabilitat i estadística»
    • Pere Grima Cintas(Dep. D’Estadística i Investigació Operativa. UPC) «Peixos, taxis i aniversaris. Algunes idees per ensenyar estadística»
  • 18.00. Cloenda de la Jornada

Inscripció

Cal formalitzar-la abans del 27 de setembre  omplint el formulari habilitat a tal efecte.