Iakov G. Sinai guanya el premi Abel 2014

Yakov Sinai

Imatge de Mathematisches Forschungsinstitut Oberwolfach, sota llicència CC-BY-SA 2.0

El matemàtic rus Iakov G. Sinai, catedràtic de la Universitat de Princeton i membre de l’Istitut Landau de Física Teòrica (Acadèmia Russa de Ciències), ha estat guardonat amb el Pemi Abel 2014, que concedeix anualment l’Acadèmia Noruega de Ciències i Lletres, “per les seves contribucions fonamentals als sistemes dinàmics, la teoria ergòdica i la física matemàtica”. El president de la institució, Nils Chr. Stenseth, va anunciar el guanyador ahir a Oslo. La cerimònia de lliurament està prevista per al 20 de maig.

El Premi Abel, considerat la màxima distinció en l’àmbit de les matemàtiques, es lliura des de l’any 2003 per reconèixer les contribucions matemàtiques de gran importància. La quantia del premi és de 6.000.000 de corones sueques, uns 750.000 €.

Iakov G. Sinai

Sinai va néixer el 21 de setembre de 1935 a Moscou, en el si d’una família de científics. Es va llicenciar el 1960 a la Universitat Estatal de Moscou i es va doctorar el 1963, sota la tutela d’Andrei Kolmogorov, fundador de la teoria de sistemes dinàmics moderns. Començà la carrera d’investigador al Laboratori de Probabilitat i Mètodes Estadístics de la mateixa institució, on el 1971 va esdevenir catedràtic. Simultàniament va ser nomenat investigador principal de l’Institut Landau de Física Teòrica. L’any 1993 es va incorporar com a catedràtic a la Universitat de Princeton, compaginant simultàniament el seu càrrec a l’Institut Landau.

Guardons

Iakov G. Sinai ha rebut diversos guardons al llarg de la seva carrera, entre els quals destaquen el Premi Wolf de Matemàtiques (1997), el Premi Nemmers de Matemàtiques (2002), el Premi Henri Poincaré de l’Associació Internacional de Física Matemàtica (2009), el Premi Internacional Dobrushin de l’Institut de Transmissió de la Informació de l’Acadèmia Russa de Ciències (2009) i el Premi Leroy P. Steele for Lifetime Achievement que atorga l’American Mathematical Society (AMS).

Recull de premsa