“Professores de la Facultat de Matemàtiques”, nou recurs virtual

Acat de llicenciada de Maria Sordé Xipell

Arxiu de la Universitat de Barcelona

Sabíeu que el mes de febrer de 1914, ara fa cent anys, es va llicenciar la primera dona, Maria Sordé Xipell, a la Secció de Matemàtiques de la Facultat de Ciències de la Universitat de Barcelona? Sabíeu que aquesta alumna pionera va ser l’única dona matriculada a la Facultat el curs 1906-1907?

Aquestes i moltes altres dades de la Facultat de Matemàtiques —quan encara no era tal— es recullen al recurs virtual que hem elaborat com a complement a l’exposició física, que vam presentar amb motiu del Dia Internacional de la Dona, el mes de març passat: Professores de la Facultat de Matemàtiques: obra publicada.

La mostra vol traçar, a partir de recursos diversos disponibles al web, el perfil acadèmic de les professores de la Facultat de Matemàtiques, en actiu al març de 2014. Hi trobareu els enllaços a MathScinet, Zentralblatt Math i Documat, a diversos catàlegs i repositoris, a arbres acadèmics, i, si s’escau, a informacions diverses aparegudes als mitjans, que tenen com a protagonistes les professores de la Facultat.

Partint de la situació actual, el recurs vol homenatjar, també, les dones pioneres que van saber obrir-se camí, des de principis de segle XX, en un entorn aleshores exclusivament masculí. Hi trobareu una breu biografia acadèmica de les quatre primeres alumnes —Maria Sordé, Ascensión Serret, Rosa Vila i Irene Roig— i de les dues primeres docents —Griselda Pascual i Assumpció Català.