Nuno Freitas rep el premi José Luis Rubio de Francia 2014

Nuno FreitasNuno Freitas, doctor en matemàtiques per la Universitat de Barcelona (UB), ha estat guardonat amb el premi José Luis Rubio de Francia 2014, dotat amb 3.000€, que atorga la Real Sociedad Matemática Española (RSME).

El jurat, presidit per Jesús Bastero (Universitat de Zaragoza) i integrat per diverses personalitats internacionalment reconegudes de l’àmbit de les matemàtiques, va resoldre unànimement concedir l’onzena edició del premi a Freitas, en reconeixement a la seva contribució a la Teoria de nombres, «que millora la nostra comprensió de l’equació de Fermat sobre cossos quadràtics reals, aquells que s’obtenen afegint als nombres racionals l’arrel quadrada d’un enter positiu».

El premi, adreçat a matemàtics menors de 32 anys de nacionalitat espanyola o formats a l’Estat, s’ha concedit per primera vegada a un matemàtic no espanyol. Freitas, nascut a Portugal el 1984, es va graduar el 2005 a l‘Institut Superior Tècnic de Lisboa, on va cursar també el Màster en Matemàtiques i Aplicacions. Posteriorment va cursar el Màster en Matemàtica Avançada i Professional a la UB, on també es va doctorar. L’any 2012 va defensar la tesi doctoral, Some Generalized Fermat-type Equations via Q-Curves and Modularity, dirigida per Luis Dieulefait.

El premi s’acompanya, aquesta vegada, d’un projecte de tres anys de durada i dotat amb 35.000€, finançat per la Fundación BBVA, que permetria al guanyador desenvolupar la seva recerca de manera independent.