La catedràtica Pilar Bayer rep la Medalla d’Honor de la Xarxa Vives

Pilar BayerPilar Bayer, catedràtica del Departament d’Àlgebra i Geometria de la Facultat de Matemàtiques de la UB, ha estat distingida amb la Medalla d’Honor de la Xarxa Vives, un guardó que enguany també ha reconegut la trajectòria professional de l’artista plàstic Antoni Miró.

L’acte de lliurament de les distincions va tenir lloc el divendres 10 de juliol, a la seu de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) a Castelldefels, durant l’acte de cloenda del curs 2014-2015 de les universitats dels territoris de parla catalana. Van participar en aquest acte el president de la Xarxa Vives i rector de la UOC, Josep A. Planell; el secretari d’Universitats i Recerca de la Generalitat de Catalunya, Antoni Castellà; l’alcaldessa de Castelldefels, Candela López, i l’alcalde d’Alcoi, Antoni Francés, entre d’altres.

La professora guardonada és experta en l’àmbit de la teoria de nombres. El 1986 va fundar el Seminari de Teoria de Nombres de Barcelona, una escola que és un referent en el món de la recerca en matemàtiques. Així mateix, Bayer és autora de diverses publicacions sobre les funcions zeta, la teoria de Galois, les equacions diofàntiques, les formes modulars, l’aritmètica de corbes el·líptiques i modulars, i la història de les matemàtiques, entre altres temàtiques. També ha estat reconeguda amb la Medalla Narcís Monturiol al mèrit científic i tecnològic de la Generalitat de Catalunya (1998) i amb el Premi Crítica Serra d’Or 2013. És acadèmica numerària de la Reial Acadèmia de Ciències Exactes, Físiques i Naturals (2010), la Reial Acadèmia de Ciències i Arts de Barcelona (2001), la Reial Acadèmia de Doctors (1994) i l’Institut d’Estudis Catalans (2001). Enguany, ha rebut  la Medalla de la Dona del districte de Sarrià – Sant Gervasi, arran de la candidatura presentada per l’Associació Catalana de Comunicació Científica (ACCC).

Jordi Quer, professor de Matemàtica Aplicada de la UPC, va destacar en el seu laudatori que Pilar Bayer «és una entusiasta de la seva feina i aconsegueix encomanar la seva passió per les matemàtiques i les seves ganes d’aprendre», i va afegir que la comunitat científica catalana «li ha d’agrair que hagi posat el nostre país en el mapa internacional de la teoria de nombres».

Al seu torn, Carles Cortés, vicerector de Cultura, Esports i Política Lingüística de la Universitat d’Alacant, va lloar la figura de l’artista alcoià Antoni Miró, fundador  del Grup Alcoiart amb Masià i Mataix i del Gruppo Denunzia, a Brescia, per la seva «mirada particular i crítica, que s’ha traduït en milers d’obres amb gran càrrega social». El president de la Xarxa Vives i rector de la UOC, Josep A. Planell, va destacar que Pilar Bayer i Antoni Miró han desenvolupat les seves respectives carreres professionals amb «risc, originalitat i persistència».

Font: Notícies de la UB