El desigual mapa del coneixement del món

Mapa del món en funció dels documents presents a Web of Science en relació al lloc de residència de l'autor

Mapa del món en funció dels documents presents a Web of Science, en relació al lloc de residència de l’autor

Laura Czerniewicz. It’s time to redraw the world’s very unequal knowledge map. A: The conversation (8 de Juliol, 2015)

Un dels grans avantatges que ofereix la publicació en obert és possibilitar un accés més igualitari al coneixement entre investigadors del món. Però encara ha d’anar més enllà: ha d’abastar també la participació oberta en la creació de coneixement i la comunicació acadèmica.

En aquest article es revisen les bases de la transferència del coneixement (investigació i recerca), i les opcions d’intercanvi i col·laboració entre els investigadors d’arreu del món, tot analitzant les diferències econòmiques i tecnològiques que fan de la publicació tradicional una dificultat afegida.

L’autora repassa les tres raons que condueixen a aquest desequilibri, i planteja diverses solucions.

• La primera, és exclusivament econòmica. En països on els pressupostos en investigació, recerca i tecnologia són escassos o inexistents, els investigadors dediquen molt de temps a recaptar fons per gestionar els seus projectes. Temps que haurien de dedicar a investigar.
  • La segona, el dilema de publicar en revistes amb elevat índex d’impacte. Els autors de països emergent són recompensats —de diferents maneres— per publicar en aquest tipus de revistes. Això sovint significa que els articles han de tocar una matèria prou rellevant i/o atractiva perquè el públic que els consumeix hi estigui interessat.
  • La tercera, la investigació invisible. El fet obsolet que representa l’article de revista com a l’única sortida vàlida de comunicació de la recerca.

A mode de conclusió, exposa algunes solucions: la millora de la infraestructura tecnològica, ampliar el concepte de ciència, i introduir pràctiques de publicació i reconeixement científic més justes, adaptades al món digital en xarxa, entre d’altres.

Laura Czerniewicz, del Centre for Innovation in Learning and Teaching (Universitat de Cape Town) és una professora sudafricana, reconeguda internacionalment pel seu treball amb tecnologies de l’educació dirigides a combatre les desigualtats i injustícies educatives.