El CRAI Biblioteca de Matemàtiques finalitza la incorporació del donatiu de Griselda Pascual

Griselda Pascual

Griselda Pascual després d’impartir la seva darrera lliçó a la UB, el maig de 1991. Fotografia d’Eugènia Torres

El CRAI-Biblioteca de Matemàtiques ha finalitzat la incorporació de tots els documents —llibres i separates—, procedents del fons personal de Griselda Pascual, cedit per la seva família.

Nascuda l’any 1926, Pascual va ser una de les primeres dones en accedir a la docència a la Universitat de Barcelona (UB). L’any 1942, amb setze anys, es va matricular a la Facultat de Ciències de la UB, on es llicencià el 1947. Un any abans inicià la carrera docent com a professora ajudant de classes pràctiques. Es jubilà, també a la UB, l’any 1991, després d’una carrera docent de quaranta-cinc anys. La seva darrera lliçó versà sobre l’obra de Leopold Kronecker. L’any 1996, la Societat Catalana de Matemàtiques (SCM) publicà Disquisicions aritmètiques de Carl Friedrich Gauss, amb traducció i pròleg de Griselda Pascual. Va morir a Barcelona el dia 8 de juny de 2001.

El donatiu rebut al CRAI-Biblioteca de Matemàtiques consta de dues-centes seixanta-cinc obres de temàtica especialitzada o sobre l’ensenyament de la matemàtica. També en formen part tant les seves obres —de la tesi doctoral a monografies o nombroses separates amb articles de revistes—, com les que va traduir. Totes les obres s’identifiquen amb un ex-libris que n’indica la procedència.

Entre les monografies, cal destacar les editades durant la dècada dels anys vint del segle XIX. Aquestes obres s’han restaurat, digitalitzat i relligat i es poden consultar a la col·lecció Matemàtica de la Biblioteca Patrimonial Digital.