SIMBa: Algebraic versus semi-algebraic conditions for phylogenetic varieties

SIBMa

El proper dimecres, 8 de maig, se celebrarà una nova xerrada del Seminari Informal de Matemàtiques de Barcelona (SIMBa).

Speaker: Marina Garrote López
Universitat: Universitat Politècnica de Catalunya

Data: Dimecres, 8 de maig de 2019
Hora: 12:00, cafè; 12:20, xerrada
Lloc: Aula B1 Facultat de Matemàtiques de la Universitat de Barcelona.
Idioma: Anglès

Títol: Algebraic versus semi-algebraic conditions for phylogenetic varieties
Resum: It is well known that there exists a close relationship between Phylogenetics and Algebraic Geometry. It is common to modelevolution adopting a parametric statistical model which allowsto define a joint probability distribution at the leaves of the trees. When these models are algebraic, one is able to deduce polynomial relationships between these probabilities, and the study of these polynomials and the geometry of the algebraic varieties that arisefrom them can be used to reconstruct phylogenetic trees. However not every point in this algebraic varieties has biological sense. In this talk we would like to discuss the importance of studying the subset of these varieties with biological sense and explore the extent to which restricting to these subsets can provide insight into existent methods of phylogenetic reconstruction.

Si voleu estar al cas de les xerrades previstes, podeu consultar el calendari. Si voleu proposar una xerrada, ompliu el formulari. Si voleu contactar amb els responsables podeu escriure un missatge a seminari(dot)simba(at)ub(dot)edu.

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )