Hem acabat de descriure el fons de Griselda Pascual

Griselda Pascual Xufré (1926-2001)
Griselda Pascual i Xufré (1926-2001)

L’any 2018 vam rebre per donació l’arxiu personal de Griselda Pascual i Xufré (1926-2001). El primer pas del tractament del fons va consistir en la descripció i la catalogació de les obres de la seva biblioteca personal per tal d’incorporar-les al fons del CRAI Biblioteca de Matemàtiques i Informàtica.

El segon pas va comportar el tractament documental de l’arxiu. El fons abasta el període 1943-2001, i compren documentació des dels inicis de la seva etapa d’estudiant fins a la darrera lliçó a la Facultat de Matemàtiques, al maig de 1991. Destaca la documentació generada per la seva activitat acadèmica.

Es tracta d’un llegat homogeni que inclou sobretot material i apunts sobre docència a l’institut d’ensenyament secundari IES Maragall i a la Universitat de Barcelona; sobre la reforma de la didàctica de les matemàtiques a Catalunya i a l’Estat espanyol durant la segona meitat del segle XX —en concret, de la introducció de la matemàtica moderna, l’audiovisual i la informàtica— i versions i esborranys de la seva tesi doctoral.

També s’inclouen gràfics i il·lustracions manuscrites destinades a completar els apunts destinats a la docència universitària com a professora titular d’àlgebra de la Universitat de Barcelona; traduccions i adaptacions al català i castellà de monografies i articles de revista considerats cabdals per l’estudi de la disciplina, i dossiers del Seminari de Teoria de Nombres.

El tercer i últim pas va consistir en l’elaboració i redacció de l’Inventari del fons personal de Griselda Pascual (1926-2001), publicat al Dipòsit Digital de la UB.  El fons consta de 231 unitats documentals distribuïdes en 16 unitats d’instal·lació dipositades al Dipòsit del Departament de la Facultat de Matemàtiques i Informàtica. Cal adreçar-se al CRAI Biblioteca de Matemàtiques i Informàtica per consultar-lo.

L’Inventari relaciona els 231 expedients o unitats documentals amb la descripció sumària del contingut de cada un. Consta de tres apartats:

• El primer, dedicat a la gestió formativa de Pascual, amb la documentació relativa a formació d’Ensenyament Superior i a l’elaboració de la tesi doctoral;
  • El segon, dedicat a l’activitat professional en l’exercici com a docent a l’Institut Maragall, a la Universitat de Barcelona i també com a col·laboradora del Ministerio de Educación y Ciencia;
  • El darrer, dedicat a la documentació de representació, projecció i contribució social de Griselda Pascual, que aplega la documentació relativa a la participació a xerrades, col·loquis i debats.

Amb la publicació de l’Inventari, enllestim les tasques realitzades de descripció i catalogació del fons personal de Griselda Pascual, per posar-lo a l’abast dels investigadors.

Griselda Pascual en acabar la darrera lliçó de la seva carrera, al maig de 1991.

Escriu un comentari

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )