El centenari d’un matemàtic singular

Ferran Sunyer i Balaguer (1912-1967)

Fotografia de l'Institut d'Estudis Catalans sota llicència CC-BY-SA 3.0

Manuel Castellet, membre de la Secció de Ciència i Tecnologia de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC) i director de la Fundació Ferran Sunyer i Balaguer, publica en el darrer número del Butlletí de l’IEC un article que glossa la figura de Ferran Sunyer i Balaguer, el matemàtic figuerenc del qual enguany es commemora el centenari.

El centenari d’un matemàtic singular fa un repàs a la trajectòria de Sunyer, marcat per les enormes limitacions físiques que li la va suposar la seva malaltia, tot destacant la seva capacitat de superació, amb l’ajut incondicional de l’entorn familiar més íntim.

Ferran Sunyer fou un lluitador constant, una qualitat que era no solament una necessitat per a sobreviure sinó la convicció de què res ens és donat i tot ens ho hem de guanyar i, malgrat la seva discapacitat, quan un camí se li tancava, ell en cercava un altre. Així fou, per exemple, com davant les dificultats per a obtenir una plaça d’investigador estable a l’Estat espanyol, va pal·liar aquesta situació signant contractes amb l’Oficina d’Investigació Naval de la Marina nord-americana; o, com després d’un breu període d’inactivitat investigadora en morir la seva mare, renovà els esforços per continuar treballant, amb la constant ajuda de les seves cosines, que li escrivien els treballs de matemàtiques i disposaven només de la formació de mestres d’ensenyament primari.

L’article repassa la història de la Fundació, la seva tasca i els projectes de futur, especialment durant aquest any del centenari.

7 thoughts on “El centenari d’un matemàtic singular

1. Retroenllaç: L’exposició sobre Ferran Sunyer es podrà veure al Palau Robert fins el dia 23 de febrer | Blog de la Biblioteca de Matemàtiques

2. Retroenllaç: Ja tenim el documental Ferran Sunyer i Balaguer: història d’un exili interior | Blog de la Biblioteca de Matemàtiques

3. Retroenllaç: “Ferran Sunyer i Balaguer. Història d’un exili interior” ja es pot veure en línia | Bloc de la Biblioteca de Matemàtiques