Daniel Ramos Guallar, guanyador del concurs MPE2013

Daniel Ramos Guallar

Daniel Ramos Guallar en el moment de rebre el premi

Daniel Ramos Guallar, llicenciat en Matemàtiques per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), doctorand i professor de la mateixa universitat, va guanyar, el 5 de març, el primer premi del concurs internacional de Matemàtiques del Planeta Terra de mòduls virtuals.

La proposta de Ramos, The sphere of the Earth, explora la ciència de la cartografia i la geometria de l’esfera, partint de la base que les popietats geomètriques de l’esfera i el pla són diferents i que no es pot representar la Terra sobre un mapa sense distorsió. Aquest ha estat sempre el gran repte de la cartografia i un dels problemes històrics a què s’ha enfrontat la geometria.

L’exposició presenta sis projeccions diferents de mapes, comparades amb un globus terraqui físic. Malgrat que els mapes estan construïts a escala 1:1 repecte al globus, la distorió és apreciable. Es proposen diverses activitats amb els mapes i algunes eines per explorar-ne les propietats.

Matemáticas y sus fronteras, un dels blogs matemàtics de referència en llengua castellana, publicava aquesta setmana, dividida en dues parts, una extensa entrevista a Ramos. La primera se centra en el projecte guardonat i la segona en les activitats de l’associació Museu de Matemàtiques a Catalunya (MMACA), de la qual forma part.

¿Qué cree que ha hecho a su propuesta ganadora del concurso?

El jurado mencionaba que “comunica de manera fácil e interesante ideas matemáticas relevantes para la Tierra”. Un punto interesante y diferenciador de otros participantes es que las matemáticas que se exponen son absolutamente clásicas. No es divulgación de la investigación actual (cosa que por otra parte es muy necesaria), sino que son matemáticas del siglo XIX, pero explicadas con tecnología del XXI. Es un trabajo puramente de didáctica.

Des d’Imaginary Open Mathematics es pot descarregar el programa (sota llicència CC-BY-NC-SA) i la documentació que l’acompanya.

1 thoughts on “Daniel Ramos Guallar, guanyador del concurs MPE2013

1. Retroenllaç: 16a Trobada Matemàtica de la SCM i presentació de la BGSMath | Blog de la Biblioteca de Matemàtiques