Matemàtics catalans: Francesc d’Assís Sales Vallès

Matemàtics catalans: Francesc d'Assís Sales VallèsLa sèrie «Matemàtics catalans» continua amb la cinquena mostra, aquesta vegada dedicada a Francesc d’Assís Sales Vallès (Terrassa, 1914 – Barcelona, 2005). A causa de les circumstàncies, ara en format exclusivament virtual.

Francesc d’Assís Sales Vallès

Sales Vallès va néixer a Terrassa el 29 de novembre de 1914. El seu germà, dos anys més gran, era el novel·lista Joan Sales, autor d’Incerta glòria i El vent de la nit, entre altres.

Entre 1929 i 1932 va estudiar el Batxillerat de ciències a l’Institut de Lleida i l’any 1931 es va matricular a la Facultat de Ciències de la Universitat de Barcelona. L’esclat de la Guerra Civil va interrompre els seus estudis, que va reprendre el curs 39-40. L’any 1941 es va llicenciar i l’any 1944 iniciava la carrera docent a la UB.

L’any 1947 va defensar la tesi doctoral —Contribución al estudio de una ley de probabilidad : primera ley de errores de Laplace, dirigida per José María Orts,  obtenint el títol de doctor. L’any següent va començar a col·laborar a la revista Collectanea Mathematica, fundada aquell mateix any pel seu mestre.

Francesc d'Assís Sales Vallès

Fotografia: Reial Acadèmia de Ciències i Arts de Barcelona

El 1958, Sales es va presentar a les oposicions a catedràtic a la Universitat de Granada on seria nomenat catedràtic numerari d’Estadística matemàtica i càlcul de probabilitats, la qual cosa va implicar un trasllat de ciutat que duraria poc temps. A finals de juliol de 1961 demanva el reingrés a la UB com a catedràtic per trasllat.

La primera tesis doctoral que va dirigir Sales va ser la d’Enric Querol, Sobre la estimación de modelos lineales, l’any 1964, i la darrera, la de Miquel Salicrú i Pagès, l’any 1983.

Durant la seva carrera, Sales va exercir diversos càrrecs institucionals —vicedegà i degà successivament de la Facultat de Ciències, vicerector, membre numerari de la Reial Acadèmia de Ciències i Arts de Barcelona (RACAB), a banda de participar com a membre en diversos tribunals de concursos i/o oposicions, activitat que s’allargaria fins a la fi de la seva carrera docent.

El professor Francesc d’Assís Sales Vallès va morir a Barcelona el 13 de desembre de l’any 2005, al noranta-un anys.

L’exposició

La mostra que us presentem, aquesta vegada exclusivament en format electrònic, repassa la vida i la trajectòria de Sales fent èmfasi en la seva carrera docent i la seva producció científica. Hi trobareu una biografia, una relació bibliogràfica de la seva obra i una presentació, de caire més personal, redactada per Josep Pla i Carrera, a qui agraïm de tot cor la seva col·laboració.

Per facilitar la lectura o impressió a qui hi estigui interessat, tan la presentació, com la biografia i la bibliografia, s’adjunten també com a fitxers pdf convenientment maquetats.

Podeu visitar-la aquí:

Matemàtics catalans: Francesc d’Assís Sales Vallès